Temat:
Jestem Europejczykiem. Poznajemy symbole Unii
Europejskiej.
Opracowała mgr
Barbara Ordon
Edukacja: proeuropejska
kl. III (można przeprowadzić zajęcia również w kl. I i II
dostosowując niektóre zadania do poziomu klasy)
Czas: 3 godziny lekcyjne (w zależności od tempa
pracy dzieci)
Cel główny: kształtowanie u wychowanków postaw
proeuropejskich.
Cele szczegółowe:
- uczeń wie, co to jest Unia Europejska
- zna symbole unijne
- zna pojęcia: unia, symbol, waluta
- dostrzega różnicę między państwem a kontynentem
- zna walutę Unii Europejskiej
- zna mapę Europy i potrafi wskazać na niej Polskę
- zna symbolikę magicznej 12-stki
- wie, że jest Polakiem i Europejczykiem
- potrafi wykonywać obliczenia zegarowe
- wyodrębnia w tekście ukryte wyrazy
- kształtuje sprawność manualną
- kształtuje wrażliwość estetyczną
- jest twórczy
- zna pisownię wielką literą państw i kontynentów
- potrafi wyciągać wnioski
Formy pracy:
Metody pracy:
- pokaz
- pogadanka
- rozmowa kierowana
- praca z tekstem
- praca indywidualna w kartach pracy
- krąg uczuć
- praca z mapą
Środki dydaktyczne:
- mapa polityczna Europy
- flaga Unii Europejskiej
- waluta euro o różnych nominałach
- karty pracy (łącznie 6)
- nagranie „Ody do radości” (odtwarzacz CD)
- gwiazdki do mobilizacji
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel czyta wiersze „Barwy ojczyste” i „Kto Ty
jesteś”. Uczniowie wypowiadają się na temat wysłuchanych wierszy.
Nauczyciel kieruje rozmową, aby uczniowie odgadli, że jest tu mowa o
symbolach narodowych.
Przy pomocy nauczyciela ustalają definicję pojęcia „symbol”.
- Prezentacja mapy politycznej Europy.
Nauczyciel pokazuje, gdzie leży Polska. Mogą to zrobić także uczniowie,
którzy dobrze orientują się na mapie. Wyjaśnienie różnic pomiędzy
kontynentem a państwem. Dzieci wyciągają wniosek, że Polska jest państwem
leżącym na kontynencie Europa.
- Nauczyciel pyta, czy dzieci wiedzą co to jest Unia
Europejska. Jeżeli uczniowie mają kłopoty z odpowiedzią, nauczyciel
wyjaśnia, że jest to związek państw.
Wspólnie z nauczycielem ustalają, jakie znaczenie dla państw członkowskich
ma Unia Europejska.
- Prezentacja flagi unijnej.
Uczniowie wypowiadają się na temat wyglądu flagi. Nauczyciel wyjaśnia
symbolikę 12-stu gwiazd (12 państw założycielskich, 12 gwiazd w koronie
Matki Boskiej, ale także 12-stu apostołów, 12 miesięcy)
- Uczniowie otrzymują karty pracy (karta pracy nr 1.).
Na kartach znajduje się 12 gwiazd. Każda ma numer od 1 do 12 i
przyporządkowaną jej literę. Uczniowie odczytują hasło: „Oda do radości”
porządkując gwiazdki z liczbami od najmniejszej do największej.
- Praca z zegarem.
Uczniowie mają przed sobą planszę z zegarem (karta pracy nr 2.). Na zegarze
jest zaznaczona godz. 10.50. Zadaniem uczniów jest poprowadzić wskazówkę
zegara do godz. 11.45 i odczytać hasło, jakie ona utworzy. Hasłem jest „Oda
do radości”.
- Praca nad hymnem.
Uczniowie mają przed sobą kartę pracy z napisanym tekstem „Ody do radości”
(karta pracy nr 3.). Nauczyciel wyjaśnia, że „Oda do radości” jest tytułem
hymnu Unii Europejskiej.
Uczniowie słuchają nagrania. Wypowiadają się swobodnie na temat melodii oraz
tekstu. Wyciągają wniosek, że nastrój pieśni jest radosny i uroczysty.
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słowa „oda”.
Dzieci wyszukują w tekście liczbę wyrazów:
- brat – 3
- ludzie – 5
- radość – 4
Następnie sumują liczby, które otrzymali: 3+5+4=12
Nauczyciel nawiązuje do magicznej dwunastki (12-stu gwiazd na fladze).
- Zabawa w ukryte państwa.
Uczniowie otrzymują karty pracy (karta pracy nr 4.) z 10 różnymi zdaniami. W
każdym zdaniu kryje się nazwa państwa członkowskiego. Zadaniem uczniów jest
odnaleźć ukryte państwa.
- Praca z mapą.
Uczniowie otrzymują kontury mapy Europy (karta pracy nr 5.). Mają za zadanie
zamalować Polskę barwami narodowymi.
- Nauczyciel zadaje pytanie: „Co to jest waluta?”.
Wspólnie z dziećmi ustala definicję pojęcia. Następnie pyta: „Jaka waluta
obowiązuje w Polsce?”. Dzieci odpowiadają, że złoty.
Nauczyciel zadaje pytanie jaką walutę powinni zabrać, gdyby wybrali się na
wycieczkę po Europie.
Dzieci powinny odpowiedzieć, że euro. Jeżeli nie będą wiedzieć, nauczyciel
wyjaśnia, że walutą obowiązującą w większości państw Unii Europejskiej jest
euro.
Prezentuje euro o różnych nominałach.
- Uczniowie otrzymują karty pracy z maskotką dzieci
europejskich – Syriuszem (karta pracy nr 6.)
Wyjaśnia także, że nazwa maskotki wywodzi się od najjaśniejszej gwiazdy na
niebie.
Następnie uczniowie projektują ubranko Syriusza, ozdabiając go elementami
charakterystycznymi dla Polski.
Po zakończeniu pracy uczniowie indywidualnie prezentują i omawiają swoje
prace.
- Podsumowanie zajęć.
Uczniowie siedzą w kręgu. Określają swoje samopoczucie. Wypowiadają się,
czego dowiedzieli się na dzisiejszych zajęciach.
Nauczyciel kieruje rozmową, zadając pytania pomocnicze, aby zostały
podsumowane wszystkie najważniejsze wiadomości.
- Ocena aktywności uczniów.
W czasie zajęć nauczyciel rozdaje za wypowiedzi uczniów złote gwiazdki.
Dzieci, które zebrały po 12 gwiazdek zostają ocenione wg wewnątrzszkolnego
systemu oceniania.
karta pracy nr 1
























karta pracy nr2
karta pracy nr 3
karta pracy nr 4
karta pracy nr 5
karta pracy nr 6