Temat: Jestem Europejczykiem. Poznajemy symbole Unii Europejskiej.

 

 

Opracowała mgr Barbara Ordon

 

Edukacja: proeuropejska

kl. III (można przeprowadzić zajęcia również w kl. I i II dostosowując niektóre zadania do poziomu klasy)

 

Czas: 3 godziny lekcyjne (w zależności od tempa pracy dzieci)

 

Cel główny: kształtowanie u wychowanków postaw proeuropejskich.

 

Cele szczegółowe:

Formy pracy:

Metody pracy:

Środki dydaktyczne:

 

Przebieg zajęć:

 

 

  1. Nauczyciel czyta wiersze „Barwy ojczyste” i „Kto Ty jesteś”. Uczniowie wypowiadają się na temat wysłuchanych wierszy. Nauczyciel kieruje rozmową, aby uczniowie odgadli, że jest tu mowa o symbolach narodowych.
    Przy pomocy nauczyciela ustalają definicję pojęcia „symbol”.
  2. Prezentacja mapy politycznej Europy.
    Nauczyciel pokazuje, gdzie leży Polska. Mogą to zrobić także uczniowie, którzy dobrze orientują się na mapie. Wyjaśnienie różnic pomiędzy kontynentem a państwem. Dzieci wyciągają wniosek, że Polska jest państwem leżącym na kontynencie Europa.
  3. Nauczyciel pyta, czy dzieci wiedzą co to jest Unia Europejska. Jeżeli uczniowie mają kłopoty z odpowiedzią, nauczyciel wyjaśnia, że jest to związek państw.
    Wspólnie z nauczycielem ustalają, jakie znaczenie dla państw członkowskich ma Unia Europejska.
  4. Prezentacja flagi unijnej.
    Uczniowie wypowiadają się na temat wyglądu flagi. Nauczyciel wyjaśnia symbolikę 12-stu gwiazd (12 państw założycielskich, 12 gwiazd w koronie Matki Boskiej, ale także 12-stu apostołów, 12 miesięcy)
  5. Uczniowie otrzymują karty pracy (karta pracy nr 1.). Na kartach znajduje się 12 gwiazd. Każda ma numer od 1 do 12 i przyporządkowaną jej literę. Uczniowie odczytują hasło: „Oda do radości” porządkując gwiazdki z liczbami od najmniejszej do największej.
  6. Praca z zegarem.
    Uczniowie mają przed sobą planszę z zegarem (karta pracy nr 2.). Na zegarze jest zaznaczona godz. 10.50. Zadaniem uczniów jest poprowadzić wskazówkę zegara do godz. 11.45 i odczytać hasło, jakie ona utworzy. Hasłem jest „Oda do radości”.
  7. Praca nad hymnem.
    Uczniowie mają przed sobą kartę pracy z napisanym tekstem „Ody do radości” (karta pracy nr 3.). Nauczyciel wyjaśnia, że „Oda do radości” jest tytułem hymnu Unii Europejskiej.
    Uczniowie słuchają nagrania. Wypowiadają się swobodnie na temat melodii oraz tekstu. Wyciągają wniosek, że nastrój pieśni jest radosny i uroczysty.
    Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słowa „oda”.
    Dzieci wyszukują w tekście liczbę wyrazów:
    - brat – 3
    - ludzie – 5
    - radość – 4
    Następnie sumują liczby, które otrzymali: 3+5+4=12
    Nauczyciel nawiązuje do magicznej dwunastki (12-stu gwiazd na fladze).
  8. Zabawa w ukryte państwa.
    Uczniowie otrzymują karty pracy (karta pracy nr 4.) z 10 różnymi zdaniami. W każdym zdaniu kryje się nazwa państwa członkowskiego. Zadaniem uczniów jest odnaleźć ukryte państwa.
  9. Praca z mapą.
    Uczniowie otrzymują kontury mapy Europy (karta pracy nr 5.). Mają za zadanie zamalować Polskę barwami narodowymi.
  10. Nauczyciel zadaje pytanie: „Co to jest waluta?”.
    Wspólnie z dziećmi ustala definicję pojęcia. Następnie pyta: „Jaka waluta obowiązuje w Polsce?”. Dzieci odpowiadają, że złoty.
    Nauczyciel zadaje pytanie jaką walutę powinni zabrać, gdyby wybrali się na wycieczkę po Europie.
    Dzieci powinny odpowiedzieć, że euro. Jeżeli nie będą wiedzieć, nauczyciel wyjaśnia, że walutą obowiązującą w większości państw Unii Europejskiej jest euro.
    Prezentuje euro o różnych nominałach.
  11. Uczniowie otrzymują karty pracy z maskotką dzieci europejskich – Syriuszem (karta pracy nr 6.)
    Wyjaśnia także, że nazwa maskotki wywodzi się od najjaśniejszej gwiazdy na niebie.
    Następnie uczniowie projektują ubranko Syriusza, ozdabiając go elementami charakterystycznymi dla Polski.
    Po zakończeniu pracy uczniowie indywidualnie prezentują i omawiają swoje prace.
  12. Podsumowanie zajęć.
    Uczniowie siedzą w kręgu. Określają swoje samopoczucie. Wypowiadają się, czego dowiedzieli się na dzisiejszych zajęciach.
    Nauczyciel kieruje rozmową, zadając pytania pomocnicze, aby zostały podsumowane wszystkie najważniejsze wiadomości.
  13. Ocena aktywności uczniów.
    W czasie zajęć nauczyciel rozdaje za wypowiedzi uczniów złote gwiazdki. Dzieci, które zebrały po 12 gwiazdek zostają ocenione wg wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

 

karta pracy nr 1

4D6R11C10Ś5O3A8D2D1O12I9O7A

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

karta pracy nr2

 

 

karta pracy nr 3

karta pracy nr 4

karta pracy nr 5

karta pracy nr 6