Program Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 7

 

im. gen. L. Okulickiego w Tarnobrzegu
 

na rok szkolny 2016/2017


 

opracowanie: Grażyna Kozioł, Małgorzata Armatys

 

I. PODSTAWA PRAWNA

Do najważniejszych dokumentów prawa oświatowego regulujących opracowanie i realizację szkolnego programu profilaktyki należy:

II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

Założenia programu są zgodne z:

  1. Programem Wychowawczym Szkoły;

  2. Szkolnym Zestawem Programów Nauczania;

  3. Statutem Szkoły.

A. Profilaktyka rozumiana jako proces wspomagania uczniów w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi ich prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu stylowi życia, ograniczenie
i likwidowanie czynników, które zaburzają rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia oraz wzbogacanie czynników sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi i zdrowemu stylowi życia jest realizowana podczas różnorodnych wychowawczo
- edukacyjnych działań szkoły, tj. w ramach godzin wychowawczych, w postaci zajęć profilaktyczno-wychowawczych oraz różnych imprez i uroczystości szkolnych.

B. Tworzenie Szkolnego Programu Profilaktyki zostało poprzedzone diagnozą potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców.

C. Profilaktyka w naszej szkole będzie koncentrować się na wzmocnieniu czynników chroniących:

- zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego;

- wzbudzanie motywacji do nauki;

- rozwijanie zainteresowań uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym;

- promowanie zdrowego stylu życia;

- wspomaganie rozwoju moralnego uczniów (poszanowania norm, wartości, autorytetów);

- integrowanie zespołów klasowych;

- podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenie się, jak mówić „nie".

- stworzenie uczniom możliwości przynależności do pozytywnych grup rówieśniczych, kół zainteresowań, zespołów sportowych, itp.;

- wspomaganie rodziców w prawidłowym pełnieniu przez nich funkcji wychowawczych;

- budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie i jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych podejmowanych przez nauczycieli.

  1. Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością następujących instytucji:

  1. placówki kulturalno-oświatowe (Miejska Biblioteka Publiczna, Tarnobrzeski Dom Kultury, Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega);

  2. placówki oświatowo-opiekuńcze (Poradnia Psychologiczno _- Pedagogiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza);

  3. wymiar sprawiedliwości ( sąd, policja).

E. Poszczególne elementy programu (np.: proponowany przez autorki sposób realizacji) może ulegać modyfikacji.

 

III. ZADANIA PROFILAKTYCZNE

A. Zadania profilaktyczne nauczycieli szkoły podstawowej

Do zadań profilaktycznych nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 7 w Tarnobrzegu zaliczyć należy przede wszystkim:

B. Zadania profilaktyczne wychowawców klasowych

C. Zadania profilaktyczne pedagoga szkolnego

D. Zadania profilaktyczne rodziców

Mając na uwadze, że wychowanie dzieci to główne zadanie rodziców, a nauczyciele wspierają ich w dziedzinie wychowania, ustalono następujące zadania profilaktyczne dla rodziców :

1. Każdy rodzic czuwa nad tym, aby jego dziecko wykazywało właściwą kulturę osobistą oraz sumiennie realizowało obowiązek szkolny.

2. Rodzice utrzymują regularny kontakt z wychowawcą klasy, a w razie potrzeby pedagogiem szkolnym bądź Dyrektorem Szkoły Podstawowej w Tarnobrzegu w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom.

3. Rodzice biorą udział w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu doskonalenie metod wychowawczych.

4. Rodzice uczniów sprawiających szczególne trudności wychowawcze winni kontaktować się ze szkołą w każdym przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących norm i zasad oraz wspólnie znajdować sposoby rozwiązywania problemów.


 

Cel główny: zapewnienie uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego

Zadania szczegółowe

Sposoby realizacji

Zamierzone osiągnięcia uczniów

Odpowiedzialni

1.Eliminowanie wśród uczniów zjawiska agresji słownej i czynnej.

Właściwy nadzór nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych.

Uczeń: nie ulega presji rówieśników, zachowuję własną autonomię.

Nauczyciele dyżurujący

2.Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przemocy.

Rozwiązywanie konfliktów poprzez rozmowy z uczniami
i ich rodzicami.

Uczeń: potrafi opanować własne emocje, nie jest agresywny. Potrafi uważnie wysłuchać uwag i dostosować się do nich.

Wychowawcy klas, pedagog szkolny

3. Dostarczanie uczniom wiedzy na temat radzenia sobie ze stresem, emocjami i zagrożeniem.

Przeprowadzanie w ramach godzin wychowawczych gier, zabaw i ćwiczeń dotyczących radzenia sobie ze stresem, emocjami i przemocą. Organizowanie spotkań z pedagogiem szkolnym i psychologiem – „Jak radzić sobie
z przykrymi
emocjami”.

Uczeń: posiada umiejętności prawidłowego porozumiewania się, jest życzliwy, okazuje innym szacunek.

Wychowawcy



 



 

Pedagog szkolny

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

4.Integrowanie zespołów klasowych.

Organizowanie imprez klasowych i szkolnych.

Uczeń: potrafi bawić się bezpiecznie.

Wychowawcy, nauczyciele

5.Kształcenie umiejętności bezpiecznego zachowywania się na ulicy i przechodzenia przez jezdnię.

Zapoznanie uczniów z przepisami drogowymi dotyczącymi pieszych
i rowerzystów. Pogadanka
z policjantem. Ćwiczenia praktyczne
w bezpiecznym poruszaniu się po drodze.
Obejrzenie filmu edukacyjnego na temat bezpiecznego zachowania na drodze.

Uczeń: zna zasady umiejętnego reagowania w sytuacjach zagrożenia
i udzielania pierwszej pomocy, pamięta ważne telefony, wie jak się zachować kiedy jest zaczepiany przez znajomych.


 

Wychowawcy


 

Nauczyciel techniki, nauczyciele kl. I, II i III

6. Kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania
z urządzeń elektrycznych, mechanicznych, komputerów.

Uwrażliwianie
uczniów w związku z niebezpieczeństwem wynikającym z potencjalnych zagrożeń
w Internecie.
Udział nauczycieli
w warsztatach „Cyberprzemoc
a bezpieczeństwo dzieci w sieci”.

Zapoznanie z regulaminem pracowni komputerowej.

Zapoznanie z instrukcjami obsługi wybranych urządzeń technicznych. Przeprowadzenie pogadanek i szkoleń.

Pogadanki dla dzieci
i rodziców na temat cyberprzemocy.

Uczeń: świadomie dobiera audycje telewizyjne
i radiowe, ma poczucie dystansu do świata reklam
i fikcji, zna zagrożenie wynikające z długotrwałego oglądanie telewizji, pracy
i zabawy
z komputerem.

Nauczyciel informatyki , nauczyciel techniki,
wychowawcy, pedagog.



 


 

7. Przypomnienie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Przeprowadzenie pogadanki na temat udzielania pierwszej pomocy klasach I-III
i V-VI oraz dla nauczycieli (listopad 2016).


 

Uczeń: pojmuje sens regulaminów
i zasad bezpieczeństwa oraz umie je zastosować.

Nauczyciel w-f

Wychowawcy klas,
higienistka szkolna

8. Kształcenie postaw bezpiecznego wypoczynku podczas ferii i wakacji.

Pogadanki z udziałem policjanta. Zorganizowanie apelu pod hasłem „ Dobre rady na ferie i wakacje”.

Uczeń: umie bawić się bezpiecznie, umie zachować rozwagę
w nawiązywaniu znajomości.

Wychowawcy klas


 

Cel główny: rozwijanie zainteresowań i uzdolnień

Zadania szczegółowe

Sposoby realizacji

Zamierzone osiągnięcia uczniów

Odpowiedzialni

1. Wzbudzanie motywacji do nauki.

Stosowanie przez nauczycieli aktywizujących metod nauczania. Wykorzystywanie na zajęciach multimedialnych środków dydaktycznych oraz technologii informacyjnej.

Przygotowywanie uczniów do udziału
w konkursach.


 

Uczeń: poszerza swoje umiejętności
w zakresie zdobywania wiedzy.

nauczyciele

2. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.

Rozmowy wychowawców
i nauczycieli z rodzicami uczniów mających trudności w nauce.

Organizowanie pomocy koleżeńskiej.

Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań, zespołów wyrównawczych. Stosowanie przez nauczycieli odpowiednich do możliwości ucznia kryteriów wymagań.

Uczeń: odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości.

Nauczyciele, pedagog szkolny, rodzice



 

Nauczyciele, wychowawcy klas

3. Rozwijanie wśród rodziców potrzeby wspierania dzieci w drodze do zdobywania wiedzy.

Przeprowadzenie pogadanki na temat organizacji pracy domowej uczniów.

Uczeń: systematycznie odrabia zadania domowe.

Wychowawcy klas, pedagog szkolny


 

Cel główny: wspomaganie rozwoju moralnego uczniów

Zadania szczegółowe:

Sposoby realizacji

Zamierzone osiągnięcia uczniów

Odpowiedzialni

1.Rozwijanie poczucia odpowiedzialności
za wspólne dobro.

Opracowanie i przestrzeganie regulaminów pracowni , nowego boiska szkolnego oraz placu zabaw.
Pogadanki na temat poszanowania cudzej własności i mienia publicznego.
Ponoszenie kar za zniszczone mienie.
Zorganizowanie spotkania z policjantem na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich.

Uczeń: pojmuje sens regulaminów
i zasad bezpieczeństwa oraz umie je zastosować.

Nauczyciele,

wychowawcy

2.Kształtowanie postaw tolerancji, życzliwości i dobroci wobec drugiego człowieka.

Przeprowadzanie ćwiczeń i gier dydaktycznych na temat zachowań asertywnych.
Organizowanie akcji charytatywnych na rzecz potrzebujących. Realizacja programu profilaktycznego „Zawsze razem”
w klasach I-II”.

Uczeń: uczeń potrafi odróżnić co jest dobre, a co złe.

Nauczyciel, pedagog szkolny

Opiekun SKO

G. Kozioł

3. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.

Przeprowadzenie ćwiczeń, zabaw i gier dydaktycznych na temat uświadomienia swoich słabych i mocnych stron. Stosowanie na zajęciach technik darmowych.

Uczeń: umie bawić się bezpiecznie.

nauczyciele

4.Wyrabianie umiejętności słuchania drugiego człowieka.

Zawieranie kontraktów i umów między uczniami i nauczycielami. Organizowanie zabaw dydaktycznych i tematycznych.

Uczeń: potrafi uważnie wysłuchać innych oraz okazać szacunek swojemu
rozmówcy.

Nauczyciele, pedagog szkolny

5. Kształtowanie postaw proekologicznych.

Udział w szkolnych i międzyszkolnych konkursach ekologicznych.

Udział w akcji „Sprzątanie świata”, Organizowanie zbiórek surowców wtórnych
i zbiórki „Elektrośmieci”.

Przeprowadzenie konkursu walentykowego
i konkursu na kartkę bożonarodzeniową
i wielkanocną.

Uczeń: zna zagrożenia cywilizacyjne
i sposoby zapobiegania degradacji środowiska naturalnego

Nauczyciele, Wychowawcy,

Opiekun SKO,

Wychowawcy

Samorząd Szkolny
Opiekun SKO


 


 

Cel główny: promowanie zdrowego stylu życia

Zadania szczegółowe

Sposoby realizacji

Zamierzone osiągnięcia uczniów

Odpowiedzialni

1.Wyrabianie odpowiednich nawyków dbania o higienę osobistą.

Prelekcje i pogadanki higienistki szkolnej.

Przeprowadzenie tematycznych godzin wychowawczych oraz pogadanek w ramach WDŻ.

Uczeń: potrafi samodzielnie dbać o higienę osobistą.

Higienistka szkolna,

Wychowawcy,

Nauczyciel WDŻ

2. Uświadomienie znaczenia zdrowego odżywiania się.

Udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach na temat zdrowego stylu życia.

Przygotowanie plakatów na temat zdrowego odżywiania, zorganizowanie wspólnego drugiego śniadania.
Pogadanka dla rodziców.


 

Uczeń: potrafi zdrowo się odżywiać i odpowiednio weryfikować produkty spożywcze.

Nauczyciele,

Higienistka szkolna,

B. Ordon

M. Armatys,
G. Kozioł

3.Kształtowanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu.

 


 


 

Organizowanie wycieczek krajoznawczych oraz innych imprez na świeżym powietrzu(ogniska, pikniki, biwaki).

Wykonanie prac plastycznych na temat różnych form aktywnego wypoczynku. Udział
w ankietach dotyczących dyscyplin sportowych.

Uczeń: potrafi odpowiednio zagospodarować wolny czas.

Nauczyciele, wychowawcy klas

4.Uświadomienie zagrożeń wynikających z używek, narkotyków
i dopalaczy.

Choroby XXI wieku – pogadanka

(Szkolenia dotyczące profilaktyki uzależnień).

Realizowanie programu edukacyjnego
w klasie I ”Nie pal przy mnie, proszę”.
Pogadanki z udziałem higienistki szkolnej, wychowawców
i pedagoga na temat zagrożeń uzależnieniami.

Przeprowadzenie tematycznych godzin wychowawczych.
Przeprowadzenie szkolnego konkursu plastycznego w klasach IV – VI pod hasłem „Potrafię powiedzieć NIE”.

Pogadanka dla rodziców, nauczycieli przeprowadzona przez pracownika Poradni Psychologiczno – pedagogicznej
w Tarnobrzegu na temat „Problematyka uzależnień - nikotyną alkoholem, dopalaczami
i narkotykami”.

Uczeń: zna zgubny wpływ nikotyny, narkotyków oraz dopalaczy na życie i zdrowie człowieka.

Nauczyciele,

Wychowawcy klas

Pedagog szkolny

5. Zapobieganie chorobom wirusowym.

 

Przeprowadzenie pogadanki na temat chorób XXI wieku oraz sposobów ich zapobiegania.

Uczeń: wie, w jaki sposób uniknąć zakażenia chorobami wirusowymi.

Higienistka szkolna, wychowawcy klas.

6. Kształtowanie aktywności ruchowej dzieci

Realizacja programu ,,Mały mistrz’’
w klasie II i III oraz realizacja programu.

Uczeń sprawnie i zwinnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, szybko reaguje na sygnały dźwiękowe
i wzrokowe. Przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach wychowania fizycznego.

Nauczyciel w-f

Barbara Ordon

Małgorzata Armatys


 

Ewaluacja

Ocenie poddawane są następujące elementy:

- stopień realizacji zadań programowych zawartych w programie profilaktycznym,
-realizacja zagadnień profilaktycznych zawartych w planach wychowawczych poszczególnych klas.

Podstawą do formułowania ocen będą narzędzia stosowane w ramach wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły, czyli sprawozdania, analizy, dane statystyczne, obserwacje, hospitacje, zapisy w dokumentacji, badania ankietowe, opinie, wnioski, projekty działań, programy, scenariusze zajęć.

W roku szkolnym 2016/2017 nadal propagujemy „Zdrowy styl życia” poprzez zwrócenie szczególnej uwagi na aktywność fizyczną uczniów. Bierzemy udział w ogólnopolskich programach sportowych promujących aktywność ruchową oraz zdrowe odżywianie.

1.Przeprowadzenie ankiety na temat ,,Bezpieczeństwa uczniów w szkole i podczas zajęć wychowania fizycznego’’.

2. Przeprowadzenie ankiety na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.