Program Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 7
im. gen. L.
Okulickiego w Tarnobrzegu
na rok szkolny 2016/2017
opracowanie: Grażyna Kozioł, Małgorzata Armatys
I. PODSTAWA PRAWNA
Do najważniejszych dokumentów prawa oświatowego regulujących opracowanie i realizację szkolnego programu profilaktyki należy:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72
Konwencja o Prawach Dziecka – art.3. 19, art.33
Rozporządzenie Ministerstwo Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz
zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach
świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w
fazie prenatalnej oraz metodach
i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej
kształcenie ogólnego( DU. Nr 131 z 2009 r., poz. 1079).
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego
w poszczeg6lnych typach szk61 (Dz. U. Nr z 20012 r. poz.977)
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia
2012 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i
zapobiegawczej wśród dzieci
i młodzieży zagrożonych uzależnieniom (Dz. U. z r. poz. )
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia
2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -
pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114)
Program Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.
Rozporządzenie w sprawie realizacji Rządowego programu „Bezpieczna +”.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Założenia programu są zgodne z:
Programem Wychowawczym Szkoły;
Szkolnym Zestawem Programów Nauczania;
Statutem Szkoły.
A. Profilaktyka rozumiana jako proces wspomagania uczniów w radzeniu
sobie z trudnościami zagrażającymi ich prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu stylowi
życia, ograniczenie
i likwidowanie czynników, które zaburzają rozwój i dezorganizują zdrowy styl
życia oraz wzbogacanie czynników sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi i
zdrowemu stylowi życia jest realizowana podczas różnorodnych wychowawczo
-
edukacyjnych działań szkoły, tj. w ramach godzin wychowawczych, w postaci zajęć
profilaktyczno-wychowawczych oraz różnych imprez i uroczystości szkolnych.
B. Tworzenie Szkolnego Programu Profilaktyki zostało poprzedzone diagnozą potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców.
C. Profilaktyka w naszej szkole będzie koncentrować się na wzmocnieniu czynników chroniących:
- zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego;
- wzbudzanie motywacji do nauki;
- rozwijanie zainteresowań uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym;
- promowanie zdrowego stylu życia;
- wspomaganie rozwoju moralnego uczniów (poszanowania norm, wartości, autorytetów);
- integrowanie zespołów klasowych;
- podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenie się, jak mówić „nie".
- stworzenie uczniom możliwości przynależności do pozytywnych grup rówieśniczych, kół zainteresowań, zespołów sportowych, itp.;
- wspomaganie rodziców w prawidłowym pełnieniu przez nich funkcji wychowawczych;
- budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie i jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych podejmowanych przez nauczycieli.
Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością następujących instytucji:
placówki kulturalno-oświatowe (Miejska Biblioteka Publiczna, Tarnobrzeski Dom Kultury, Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega);
placówki oświatowo-opiekuńcze (Poradnia Psychologiczno _- Pedagogiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza);
wymiar sprawiedliwości ( sąd, policja).
E. Poszczególne elementy programu (np.: proponowany przez autorki sposób realizacji) może ulegać modyfikacji.
III. ZADANIA PROFILAKTYCZNE
A. Zadania profilaktyczne nauczycieli szkoły podstawowej
Do zadań profilaktycznych nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 7 w Tarnobrzegu zaliczyć należy przede wszystkim:
zwracanie- podczas dyżurów- szczególnej uwagi na miejsca tzw. podwyższonego ryzyka: ubikacje, schody, itp.,
informowanie na bieżąco wychowawców o niewłaściwym zachowaniu ich wychowanków zarówno przez nauczycieli dyżurujących jak pozostałych nauczycieli i pracowników szkoły,
obserwacja zachowania uczniów w miejscach publicznych i zwracanie uwagi na przejawy agresji, palenia papierosów, spożywania alkoholu czy niszczenia mienia.
wdrażanie do świadomego unikania zagrożeń oraz kształtowanie umiejętności odmawiania i negocjacji,
dawanie przykładów sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
B. Zadania profilaktyczne wychowawców klasowych
pomoc
uczniom w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych - uruchomienie
akcji informacyjnej mającej na celu uświadomienie uczniom możliwości
zwrócenia się
z problemem do konkretnej osoby w szkole: wychowawcy, pedagoga, dyrektora
szkoły,
podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów- godziny wychowawcze dotyczące zachowania się w stosunku do rówieśników, osób dorosłych, w miejscach publicznych (kino, teatr, itp.),
współpraca z rodziną- inicjowanie spotkań mających na celu omawianie problemów wysuwanych przez rodziców, np. wywiadówki profilaktyczne,
realizacja programów profilaktycznych dotyczących palenia tytoniu i picia alkoholu, rozwijania umiejętności interpersonalnych,
organizacja koleżeńskiej pomocy w nauce,
kształtowanie postaw poszanowania mienia wspólnego, dbałości o estetykę klasy, szkoły i otoczenia.,
systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci,
pomoc w poznawaniu samego siebie i kształtowaniu pożądanego systemu wartości.
C. Zadania profilaktyczne pedagoga szkolnego
pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów z udziałem policji, psychologa, lekarza,
pedagogizacja rodziców.
D. Zadania profilaktyczne rodziców
Mając na uwadze, że wychowanie dzieci to główne zadanie rodziców, a nauczyciele wspierają ich w dziedzinie wychowania, ustalono następujące zadania profilaktyczne dla rodziców :
1. Każdy rodzic czuwa nad tym, aby jego dziecko wykazywało właściwą kulturę osobistą oraz sumiennie realizowało obowiązek szkolny.
2. Rodzice utrzymują regularny kontakt z wychowawcą klasy, a w razie potrzeby pedagogiem szkolnym bądź Dyrektorem Szkoły Podstawowej w Tarnobrzegu w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom.
3. Rodzice biorą udział w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu doskonalenie metod wychowawczych.
4. Rodzice uczniów sprawiających szczególne trudności wychowawcze winni kontaktować się ze szkołą w każdym przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących norm i zasad oraz wspólnie znajdować sposoby rozwiązywania problemów.
Cel główny: zapewnienie uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego |
|||
Zadania szczegółowe |
Sposoby realizacji |
Zamierzone osiągnięcia uczniów |
Odpowiedzialni |
1.Eliminowanie wśród uczniów zjawiska agresji słownej i czynnej. |
Właściwy nadzór nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych. |
Uczeń: nie ulega presji rówieśników, zachowuję własną autonomię. |
Nauczyciele dyżurujący |
2.Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przemocy. |
Rozwiązywanie konfliktów poprzez rozmowy z uczniami |
Uczeń: potrafi opanować własne emocje, nie jest agresywny. Potrafi uważnie wysłuchać uwag i dostosować się do nich. |
Wychowawcy klas, pedagog szkolny |
3. Dostarczanie uczniom wiedzy na temat radzenia sobie ze stresem, emocjami i zagrożeniem. |
Przeprowadzanie w ramach godzin wychowawczych gier, zabaw i ćwiczeń
dotyczących radzenia sobie ze stresem, emocjami i przemocą.
Organizowanie spotkań z pedagogiem szkolnym i psychologiem – „Jak
radzić sobie |
Uczeń: posiada umiejętności prawidłowego porozumiewania się, jest życzliwy, okazuje innym szacunek. |
Wychowawcy
Pedagog szkolny Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna |
4.Integrowanie zespołów klasowych. |
Organizowanie imprez klasowych i szkolnych. |
Uczeń: potrafi bawić się bezpiecznie. |
Wychowawcy, nauczyciele |
5.Kształcenie umiejętności bezpiecznego zachowywania się na ulicy i przechodzenia przez jezdnię. |
Zapoznanie uczniów z przepisami drogowymi dotyczącymi pieszych |
Uczeń: zna zasady umiejętnego reagowania w sytuacjach zagrożenia
|
Wychowawcy
Nauczyciel techniki, nauczyciele kl. I, II i III |
6. Kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania
Uwrażliwianie |
Zapoznanie z regulaminem pracowni komputerowej. Zapoznanie z instrukcjami obsługi wybranych urządzeń technicznych. Przeprowadzenie pogadanek i szkoleń.
Pogadanki dla dzieci |
Uczeń: świadomie dobiera audycje telewizyjne |
Nauczyciel informatyki , nauczyciel techniki,
|
7. Przypomnienie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. |
Przeprowadzenie pogadanki na temat udzielania pierwszej pomocy
klasach I-III
|
Uczeń: pojmuje sens regulaminów |
Nauczyciel w-f
Wychowawcy klas, |
8. Kształcenie postaw bezpiecznego wypoczynku podczas ferii i wakacji. |
Pogadanki z udziałem policjanta. Zorganizowanie apelu pod hasłem „ Dobre rady na ferie i wakacje”. |
Uczeń: umie bawić się bezpiecznie, umie zachować rozwagę |
Wychowawcy klas |
Cel główny: rozwijanie zainteresowań i uzdolnień |
|||
Zadania szczegółowe |
Sposoby realizacji |
Zamierzone osiągnięcia uczniów |
Odpowiedzialni |
1. Wzbudzanie motywacji do nauki. |
Stosowanie przez nauczycieli aktywizujących metod nauczania. Wykorzystywanie na zajęciach multimedialnych środków dydaktycznych oraz technologii informacyjnej.
Przygotowywanie uczniów do udziału
|
Uczeń: poszerza swoje umiejętności |
nauczyciele |
2. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. |
Rozmowy wychowawców Organizowanie pomocy koleżeńskiej. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań, zespołów wyrównawczych. Stosowanie przez nauczycieli odpowiednich do możliwości ucznia kryteriów wymagań. |
Uczeń: odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości. |
Nauczyciele, pedagog szkolny, rodzice
Nauczyciele, wychowawcy klas |
3. Rozwijanie wśród rodziców potrzeby wspierania dzieci w drodze do zdobywania wiedzy. |
Przeprowadzenie pogadanki na temat organizacji pracy domowej uczniów. |
Uczeń: systematycznie odrabia zadania domowe. |
Wychowawcy klas, pedagog szkolny |
Cel główny: wspomaganie rozwoju moralnego uczniów |
|||
Zadania szczegółowe: |
Sposoby realizacji |
Zamierzone osiągnięcia uczniów |
Odpowiedzialni |
1.Rozwijanie poczucia odpowiedzialności |
Opracowanie i przestrzeganie regulaminów pracowni , nowego boiska
szkolnego oraz placu zabaw. |
Uczeń: pojmuje sens regulaminów |
Nauczyciele, wychowawcy |
2.Kształtowanie postaw tolerancji, życzliwości i dobroci wobec drugiego człowieka. |
Przeprowadzanie ćwiczeń i gier dydaktycznych na temat zachowań
asertywnych. |
Uczeń: uczeń potrafi odróżnić co jest dobre, a co złe. |
Nauczyciel, pedagog szkolny Opiekun SKO G. Kozioł |
3. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. |
Przeprowadzenie ćwiczeń, zabaw i gier dydaktycznych na temat uświadomienia swoich słabych i mocnych stron. Stosowanie na zajęciach technik darmowych. |
Uczeń: umie bawić się bezpiecznie. |
nauczyciele |
4.Wyrabianie umiejętności słuchania drugiego człowieka. |
Zawieranie kontraktów i umów między uczniami i nauczycielami. Organizowanie zabaw dydaktycznych i tematycznych. |
Uczeń: potrafi uważnie wysłuchać innych oraz okazać szacunek swojemu |
Nauczyciele, pedagog szkolny |
5. Kształtowanie postaw proekologicznych. |
Udział w szkolnych i międzyszkolnych konkursach ekologicznych.
Udział w akcji „Sprzątanie świata”, Organizowanie zbiórek surowców
wtórnych
Przeprowadzenie konkursu walentykowego |
Uczeń: zna zagrożenia cywilizacyjne |
Nauczyciele, Wychowawcy, Opiekun SKO, Wychowawcy
Samorząd Szkolny |
Cel główny: promowanie zdrowego stylu życia |
|||
Zadania szczegółowe |
Sposoby realizacji |
Zamierzone osiągnięcia uczniów |
Odpowiedzialni |
1.Wyrabianie odpowiednich nawyków dbania o higienę osobistą. |
Prelekcje i pogadanki higienistki szkolnej. Przeprowadzenie tematycznych godzin wychowawczych oraz pogadanek w ramach WDŻ. |
Uczeń: potrafi samodzielnie dbać o higienę osobistą. |
Higienistka szkolna, Wychowawcy, Nauczyciel WDŻ |
2. Uświadomienie znaczenia zdrowego odżywiania się. |
Udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach na temat zdrowego stylu życia.
Przygotowanie plakatów na temat zdrowego odżywiania, zorganizowanie
wspólnego drugiego śniadania.
|
Uczeń: potrafi zdrowo się odżywiać i odpowiednio weryfikować produkty spożywcze. |
Nauczyciele, Higienistka szkolna, B. Ordon
M.
Armatys, |
3.Kształtowanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu.
|
Organizowanie wycieczek krajoznawczych oraz innych imprez na świeżym powietrzu(ogniska, pikniki, biwaki).
Wykonanie prac plastycznych na temat różnych form aktywnego wypoczynku.
Udział |
Uczeń: potrafi odpowiednio zagospodarować wolny czas. |
Nauczyciele, wychowawcy klas |
4.Uświadomienie zagrożeń wynikających z używek, narkotyków Choroby XXI wieku – pogadanka (Szkolenia dotyczące profilaktyki uzależnień). |
Realizowanie programu edukacyjnego
Przeprowadzenie tematycznych godzin wychowawczych.
Pogadanka dla rodziców, nauczycieli przeprowadzona przez pracownika
Poradni Psychologiczno – pedagogicznej |
Uczeń: zna zgubny wpływ nikotyny, narkotyków oraz dopalaczy na życie i zdrowie człowieka. |
Nauczyciele, Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
5. Zapobieganie chorobom wirusowym.
|
Przeprowadzenie pogadanki na temat chorób XXI wieku oraz sposobów ich zapobiegania. |
Uczeń: wie, w jaki sposób uniknąć zakażenia chorobami wirusowymi. |
Higienistka szkolna, wychowawcy klas. |
6. Kształtowanie aktywności ruchowej dzieci |
Realizacja programu ,,Mały mistrz’’ |
Uczeń sprawnie i zwinnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, szybko reaguje
na sygnały dźwiękowe |
Nauczyciel w-f Barbara Ordon Małgorzata Armatys |
Ewaluacja
Ocenie poddawane są następujące elementy:
- stopień
realizacji zadań programowych zawartych w programie profilaktycznym,
-realizacja zagadnień profilaktycznych zawartych w planach wychowawczych
poszczególnych klas.
Podstawą do formułowania ocen będą narzędzia stosowane w ramach wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły, czyli sprawozdania, analizy, dane statystyczne, obserwacje, hospitacje, zapisy w dokumentacji, badania ankietowe, opinie, wnioski, projekty działań, programy, scenariusze zajęć.
W roku szkolnym 2016/2017 nadal propagujemy „Zdrowy styl życia” poprzez zwrócenie szczególnej uwagi na aktywność fizyczną uczniów. Bierzemy udział w ogólnopolskich programach sportowych promujących aktywność ruchową oraz zdrowe odżywianie.
1.Przeprowadzenie ankiety na temat ,,Bezpieczeństwa uczniów w szkole i podczas zajęć wychowania fizycznego’’.
2. Przeprowadzenie ankiety na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.